söndag 31 mars 2013

Kalkon i whiskeysås och vårstädat!

Hade en supertrevlig dag i Stockholm igår.. Och trots 3 gpser lyckades jag i alla fall köra fel men nu har jag i alla fall sett musikvärlden från en annan sida och lagat mat i Solna ;)

Nu är huset vårstädat..fick upp sommargardinerna i sovrummet,så nu ska allt ljus komma in..För det behövs då!

Middagen idag blev råris med ugnstekt kalkon i whiskeysås och grön sparris! Ibland överträffar jag mej själv ;)

Recept:
Koka råriset enl anvisningar
1 kalkonfile färsk
Grön sparris
Salta och peppra kalkonen och smaksätt med liquid smoke och chili

Sätt in den i ugnen på 175 grader i ca 20 min ( använd stektermometer så den inte blir torr... 65 grader bör kalkonen vara) och låt den vila i ca 15 min innan den äts

Whiskeysåsen:
3 dl havregrädde
Brun maizena redning
Värm grädden och smaksätt med himalayasalt,svartpeppar, worschestershiresauce, glutenfri soyasauce, Jack Daniels whiskey ( 1msk)
Red med maizena till önskad konsistens

Och jag vet, jag kan inte ge exakta mått av smaksättningarna, för det är verkligen individuellt...

Koka upp saltat vatten, lägg i sparrisen i vattnet ca 5 min ... Klart! ( jag använde fryst sparris den här gången.

Enjoy!

Kram A-L












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar