söndag 29 september 2013

Kycklingsoppa med nudlar och kokosmjölk

Hittade ett nytt recept idag som jag bara var tvungen att prova.. Fast vi hade kylskåpet fullt i rester.
Chicken noodle soup.... En kycklingsoppa med nudlar och kokosmjölk.
Jag har bytt ut några saker från originalreceptet.... Bl.a. Nudlar till shiratakinudlar och jag hade inte citrongräs hemma så jag tog skalet från en färsk citron ( rivet) istället.


Recept:
1 gul lök
2 msk färsk ingefära 
2 citrongräs 
500 gr kycklingfiléer 
1 liter vatten
2 röda paprikor
2 tsk röd currypasta 
1 tsk currypulver
1 tsk spiskummin
1 burk kokosmjölk
2 påsar shiratakinudlar 
1/2 kruka grovhackad koriander
2 tsk kokosolja att bryna kryddorna i 
1 lime
Himalayasalt och svartpeppar


1. Skala och hacka lök och ingefära. Strimla citrongräset. Koka upp vatten i en stor kastrull. Koka kycklingfileerna hela med lök,ingefära och citrongräs. Småkoka ca 15 minutiös filéerna är genomkokta.

2. Ta upp kycklingen och drag sönder filéerna med gaffel och spara buljongen.
3. Skär paprikan i mindre bitar. Fräs currypasta och kryddor i kokosoljan i kastrullen, tillsätt paprika, kokosmjölk och kycklingbuljongen, lägg i kycklingen och sjud i 10 min. Smaka av med salt & peppar.
4. Tillaga nudlar efter anvisningarna.
5. Servera soppan med nudlar, koriander och en klyfta lime.


Vi åt den här i kväll framför en brinnande brasa och efter en kall Pw runt sportfältet.... kommer helt klart att göra den här igen! 

Enjoy!

Kram A-L 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar