söndag 22 september 2013

Hemlagade tortillabröd utan gluten och vete!

Härliga söndag! 
Den här söndagen har jag väntat lite extra på och så chockar jag mej själv med att sova till 11.05?!? Trodde inte att det var sant när jag kollade vad klockan var så det blev snabba ryck med en 8 km Pw, löpning och intervall slinga i solen med vätskepaus hos TinaFina på prästgatan.

 Sen var ju frågan vilken mat ska vi göra idag då? Adam och Kevin röstade såklart på Enchiladas.... Jag har skämt bort Kevin med dom sen han gick i 3:an så äntligen fick dom bestämma. Jag gjorde vanliga åt dom ( nästan i alla fall ) och hemgjorda till oss andra.

Recept:
400 gr vatten
1 tsk bakpulver 
1/2 tsk salt
50 gr rismjöl
150 gr majsmjöl
30 gr fiberhusk
Majsmjöl till utbakning

 

Gör så här

1. Blanda alla ingredienser till en jämn smet.

2. Låt degen svälla i 15 minuter.

3. Dela upp degen i 10 bitar och kavla ut dem tunt på underlag mjölat med majsmjöl.

4. Stek tortillabröden på hög värme i en torr stekpanna på båda sidor ett par minuter, tills de har fått färg och känns lätta.

5. Lägg dem ovanpå varandra på en tallrik och täck genast med bakduk för att de inte ska torka ut.



Så här såg mitt kök ut under utbakning....



Kom också på varför dom ska vara så tunna....
Det är ju bakpulver i dom så dom sväller vid stekning..


Fick ihop en fin hög med 8 st i alla fall...nästa gång kan dom vara liiiite tunnare och mindre..



Dom köpta i en form och mina i den andra... Gissa vilka som är mina?


Japp formen med 4 st i... Har ni inte gjort Enchiladas förut så måste ni testa det. Jag brukar faktiskt fuska lite där och köpa en färdig kryddblandning och så gör jag dom på köttfärs, den här gången hade jag i lite riven morot också och osten jag har använt är skivbar chevrette, en getost med supergod smak! 



Så här såg det ut på bordet när killarna dukade idag ...mysigt värre fast det var en som fattades idag!


Och så här såg det ut på tallriken.... Jag serverade med spenat och guaccamole och betyget på tortillabrödet blev helt klart Godkänt!! Så nu har jag sagt att hädanefter så gör jag mina bröd själv!!


 Nu ligger jag i soffan med ljusen tända och bloggar lite innan jag ska sätta på en film som får avsluta den här fina söndagen... Såg förresten The great Gatsby igår ....se den om ni inte redan har gjort det?! Grymt bra film och ännu grymmare filmmusik :)

Enjoy!

Kram A-L 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar